Cuarto Acto


Globalització cultural
mayo 21, 2009, 5:22 pm
Filed under: Lugares | Etiquetas: , ,

 

La globalització de la cultura es pot veure, per exemple, en l’increment incipient de productes asiàtics en els últims quinze anys, en particular els japonesos, que reben en occident un entusiasme que supera tota expectativa; no hi ha dubte en que l’orient està de moda (ja no tan sols a nivell de productes mediàtics, sinó també pel que fa a la ideologia/forma de ser/cuina/cultura/moda/estètica/etc.). Es pot apel·lar a la constància històrica de l’interès europeu per l’orient – ja des dels segles XV i XVI hi havia certa fascinació per Asia, territoris misteriosos i inèdits (els viatges de Marco Polo i John de Mandeville en son testimoni), però no ha sigut fins molt recentment que els reals productes d’aquella zona han irrumpit plenament en el mercat occidental, gairebé envaït; el cas més flagrant són les sèries i còmics, que han substituit bastant la producció local, ens n’em apropiat de forma ràpida i acceptada (l’anime japonès es veu en 70 països del món, in un 60% de la programació televisiva mundial és japonesa – dades extretes de http://www.jef.or.jp/journal/jef_contents_free.asp?c=3131 ). 

El ràpid accés (cada cop més ràpid) dels medias japonesos en territoris occidental fa veritable por, especialment si analitzem històricament el procés d’aculturació. A Europa no va ser fins els anys 90, realment, que els productes mediàtics japonesos van fer calada; en els anys anteriors, la cultura japonesa es coneixia principalment a través de vagues filosofies sobre el tarannà asiàtic (simbologies, perspectives) i a partir dels aficionats a les diferents disciplines artístiques (els cinèfils coneixien el cinema, els lectors la literatura, els aficionats a la música, tal), pero no hi havia una aglomeració de productes tal – i això que els còmics i els mangues ja existien des dels 50. Però va ser a través de la televisió, de l’animació i dels videojocs que van entrar en massa dins la nostra societat. 

La cultura pop japonesa sorgeix intrínsicament d’unes arrels molt tradicionals del seu país d’orígen, fet que porta a molts europeus a caçar tan sols part del missatge, en part a causa de dubtoses adaptacions i d’una mentalitat diferent (un bon exemple es Takeshi’s Castle/Humor Amarillo, programa absolutament modificat i bastarditzat per les cadenes nordamericanes i europees / de la mateixa manera, és impossible que els europeus comprenguem els motius i comportament dels personatges en diversos films japonesos, ja siguin d’acció real (Kitano) o d’animació (alguns Ghiblis)); va haver un punt en què l’exotisme pel japó va passar a ser una massificació, i avui dia es pot argumentar en què la “secció” japonesa de la cultura local/europea està més que consolidada, ens l’hem apropiada d’una manera molt ràpida i sense apenes oposició (tot i el fàstic de molts de cara al otaku-isme creixent). I en alguns casos, fins i tot el producte nord-americà ha causat conflicte a Japó (penso en la controversia al respecte de The Lion King de Disney, la qual van acusar de copiar-se d’una serie d’animació japonesa, Kimba, degut a similituds). Per suposat, la japonesa és una globalització centrada principalment en països del primer món – no podria repercutir de la mateixa manera en països pobres, on l’apropiació seria molt diferent. 


Per què? Si fa no fa, per criteris econòmics (en el tercer món no sempre es poden permetre consoles, dvds, o comics, ja que son cars), per la qual cosa és una globalització bastant centrada en el primer món: això és pot lligar amb les diferents formes de poder i com aquestes faciliten més o menys l’entrada del producte dins del païs; els europeus tenen capacitat per a la distribució d’aquest producte, mentre que els tercermundistes no.


Dejar un comentario so far
Deja un comentario



Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s



A %d blogueros les gusta esto: